Categorieën
Recensies

Asics GT-2000 8 recensie

Hoewel de Asics GT 2000 8 in het verleden stevig verankerd is, is het een lust voor het oog. De GT-2000 8 staat ver af van de hyperlichte hardloopschoenen met hun geavanceerde dempingssystemen.

Met deze schoen stap je een bekende plaats en tijd binnen.

Een tijd waarin hardloopschoenen met stevigere mediale posten nog steeds een vaste waarde waren in sportartikelenwinkels. ‘Stability’-schoenen zijn ontworpen met een hardere binnenzool om het wegrollen te vertragen, en de GT-2000 8 was een van de vele.

Zelfs als u nog nooit eerder geld heeft uitgegeven aan motion-control schoenen, moet u namen tegengekomen zijn zoals de Asics Kayano, Brooks Adrenaline, New Balance 860, of de Nike-structuur.

Het enige verschil is dat, hoewel het grootste deel van de industrie het ontgroeide traditionele stabiliteitsconcept heeft, de Asics GT 2000 verankerd blijft in het mediaal geposte gebied.

En we zijn de schoen niet aan het dissen. Je weet precies wat je kunt verwachten – meer nog als de GT 2000 elk jaar alleen baby-evolutionaire stappen zet.

Net als de anderen ervoor, heeft de 8e versie een steviger DuoMax-schuimgedeelte en een zichtbaar gelvenster op de buitenzool.

Dit wil niet zeggen dat de GT-2000 8 niet is veranderd; zowel de tussenzool als de bovenkant ontvangen updates die het waard zijn om te bespreken. En daar gaat deze recensie over.

Voordat we bij de bouten en moeren van de GT-2000 8 komen, moet u weten dat er meerdere varianten van dit model zijn.

Naast de standaard engineered mesh-versie (herzien), verkoopt Asics een gebreide GT 2000, trail , waterdichte Gore-Tex en reflecterende Lite-show varianten . Asics heeft de verkoopprijs over de hele lijn hetzelfde gehouden, zodat u een GT-2000 naar keuze kunt kiezen zonder een premie te hoeven betalen.

De damesversie is identiek aan het herenmodel, behalve de bovenste breedte bovenaan (B versus een D) en een tussenzoolhoogte van 1 mm lager.

ASICS GT-2000 8 vs. GT-2000 7

Hoewel de GT-2000 8-updates het algemene karakter van rijden en passen niet drastisch veranderen, zal het functionele verschil opgemerkt worden door hardlopers.

De voorvoet is nu 100% Flytefoam in plaats van een splitsing van 50:50. Dit is een duidelijke verandering ten opzichte van de voorvoet van 1945-700 met dubbele dichtheid, en deze update maakt de voorvoet steviger en stijver. Het herontwerp helpt ook de nieuwe GT-schuur een half ounce gewicht te geven.

Ook verwijdert de buitenzool van de voorvoet de ‘Guidance Line’. Op de 2020 GT-2000 hebben de buitenzoolnokken niet langer de bidirectionele flex-groeven.

Wat je krijgt zijn grotere nokken met traditionele flexgroeven. Het oudere ontwerp met de royaal geplaatste nokken had de neiging druk uit te oefenen, dus de opnieuw ontworpen buitenzool is een welkome afwisseling.

De wijzigingen aan de achterzijde resulteren in een andere demping. De stapelverhouding is voorstander van de zachtere niet-Flytefoam-crashpad, dus de achtervoet is zachter. De zichtbare Gel-vensters zijn ook groter dan de 7, zodat de algehele zachtheid oploopt. De hieloffset blijft constant op 10 mm.

Het bovendeel van de GT2K-8 krijgt verschillende verbeteringen. Het vervangen van het enkellaagse gaas van de 2000-7 is een zacht, tweelaags textiel. De binnenzool krijgt een Asics-logo voor structurele ondersteuning en esthetische details – iets wat voorheen ontbrak.

De hielpluche krijgt een boost. Er zit meer schuim in de zachte kraag en dat gaat ook gepaard met een zachtere tongflap. Zoals altijd is er geen mouw die de laatste vasthoudt, dus er is wat tongverschuiving tijdens hardlopen.

DE RITERVARING

Een stevigere mediale post – of ‘DuoMax’ in Asics-speak – blijft een deel van de tussenzool. En het gedraagt ​​zich ook op dezelfde manier. Het voelt niet invasief aan en drukt niet in de boog. Het maakt de tussenzool alleen maar steviger, dat is alles.

Het zichtbare Asics ‘Gel’ -venster neemt achterin veel onroerend goed in beslag. Hij is groter dan de GT-2000 7 en dat is gedeeltelijk de reden achter de zachtere demping van de achtervoet. Er is een beetje een voorkeur voor de Gel-kant van de tussenzool, maar het valt binnen acceptabele toleranties.

Net als de afgelopen paar GT’s zit er veel veerkrachtig Flytefoam in de tussenzool. Zelfs de plastic middenvoetschacht is onaangeroerd, behalve de opnieuw ontworpen vorm.

En toch, de tweaks die op de nieuwe GT zijn geïntroduceerd, hebben uiteindelijk invloed op de rijkwaliteit.

De voorvoet is een goede plek om te beginnen. De GT-2000 8 neemt de leiding van de Nimbus 21 en maakt de voorste tussenzool 100% Flytefoam in plaats van de stapel te delen met het zachtere EVA-schuim. Het is niet verwonderlijk dat de voorvoet steviger, stijver wordt en een betere stabiliteit heeft dan voorheen.

Dit is ook een goede gelegenheid om de wijzigingen aan de buitenzool te benadrukken. Net als de Nimbus 21 (en de 22 ), splitst de ‘Guidance Line’ de geblazen rubberen voorvoet niet langer in meerdere secties.

In plaats daarvan heb je grotere platen gedeeld door brede groeven van links naar rechts. Daarom hoeft u zich geen zorgen meer te maken over de platen die van onderaf druk uitoefenen – zoals het geval was bij sommige van de eerdere modellen.

Maar verwacht niet dat de begeleidingslijn verdwijnt. In feite heeft de nieuwe Cumulus 22 een volledige begeleidingslijn, inclusief de voorvoet. Er is dus een mogelijkheid dat de Guidance Line terugkeert op de GT-2000 9 of V10.

Er zijn veel voordelen aan een stevige voorvoet. De schoen voelt sneller, stabieler en gemakkelijker door te lopen. De minpunten zijn onder meer een minder comfortabele rit en een langere inloopperiode.

De algehele stabiliteit van de GT-2000 8 is superieur aan de 7. Natuurlijk helpt de stevigere voorvoet, maar de tussenzool krijgt ook verhoogde zijwanden die aan weerszijden van de voet omhullen. Zelfs de Kayano 26 had deze functie, dus het was logisch dat de GT-2000 dit voorbeeld volgde.

De situatie is achterin iets anders. Er is minder Flytefoam en meer van het zachtere schuim. De gelramen zijn ook groter dan voorheen. Combineer ze alle drie en je rijdt zachter dan de 7. De Women’s GT wordt genoemd met een 1 mm lagere stapel, maar dat maakt in de praktijk geen verschil.

En zoals bij alle hardloopschoenen met een merkbaar verschil tussen de voorvoet- en achtervoetdichtheid, zal de rijervaring variëren afhankelijk van de voetstap.

Achtervoetstakers zullen de landingen relatief zacht en voorzichtig maken. Omgekeerd zullen hardlopers die als eerste midden / voorvoet landen de eerder beschreven stevigheid ervaren.

Er zit een verborgen gelkussen in de voorvoet, maar het kleine formaat heeft helemaal geen invloed op de rit. De uitneembare, door compressie gevormde binnenzool voegt wat zachtheid toe, maar dat is meestal van oppervlakkige aard. Veerkracht ontbreekt op de GT-2000; in plaats daarvan is er betere grondfeedback van de voorvoet.

De overgangen zijn niet zo gesorteerd als de GT-2000 7 vanwege de relatief zachtere achtervoet. Niet dat het veel uitmaakt voor een schoen die 10 ons weegt, maar voor wat het ook waard is, is de gespleten persoonlijkheid van de tussenzool merkbaar.

Dagelijkse training is een geschikte use-case voor de GT-2000 8. Zijn stevige rit maakt hem ondersteunend, en er is genoeg tussenzool om te voorkomen dat lange runs je voeten straffen.

En de 10-ounce build is helemaal niet slecht – zelfs de Nike React Infinity Run weegt meer dan dat.

Hoewel de GT-2000 een stabiliteitsschoen is met een mediale paal, hoef je hem niet te draaien met schoenen uit dezelfde subcategorie.

Dat gezegd hebbende, low-profile trainers zoals de Asics DS-Trainer 25, Saucony Fastwitch 9, of de New Balance 1500V6 hebben zeer milde en niet -afleidende tussenzoolwiggen. Gebruik deze voor snelle trainingsruns en races.

We raden de Kayano niet aan in een roterende context. De Asics GlideRide is een ondersteunende neutrale schoen die leuk is om in te rennen. Als je iets veel zachter wilt, dan is Nike’s React Infinity Run het proberen waard.

IS DE ASICS GT 2000 8 DUURZAAM?

We hebben de gemiddelde voorspelling van slijtage verhoogd tot 400 mijl voor de GT-2000 8.

Dat is 80 kilometer boven de GT-7. Hoewel dat deels te danken is aan de grotere buitenzoolplaten op de voorvoet, moet het dubbellaagse bovengaas de tussenzool overleven. Het bovenwerk is versterkt met gelaste Asics-logo’s en het veterpaneel heeft een gesmolten overlay om rafelen te voorkomen.

Gezien de robuuste bouwkwaliteit van de Asics GT-2000 8 is er niet veel ruimte voor problemen met betrekking tot duurzaamheid.

HET BOVENSTE DESIGN EN FIT

Van buitenaf lijkt het opnieuw ontworpen bovenwerk van de GT-2000 8 op een verbetering. Het tweekleurige mesh maakt het bovenwerk premiumer en minder saai dan de eerdere GT-ontwerpen.

Het is niet alleen de buitenkant; de pasvorm en het gevoel is beter dan voorheen. Zo is het nieuwe technische mesh dubbellaags met een zacht handgevoel. Hoewel de bovenkant een mijt warmer is in vergelijking met de vorige GT, is de ventilatie voldoende voor de zomermaanden.

Achteraan krijgt de hiel een voller schuimvulling. De tongvoering en flapontwerp zijn bijgewerkt voor een hoger niveau van over-the-foot comfort.

Het bovenwerk krijgt verbeterde cosmetische en structurele details. De Asics-logo’s zien er niet alleen rijker uit, maar de boogzijde van de bovenkant krijgt er ook een – iets dat opvalt door de afwezigheid op de GT-2000 7. Er zijn geen naden aan de voor- en middenvoet, dus de schoen is compatibel met sokloze slijtage.

De pasvorm valt op maat – met een voorbehoud.

In tegenstelling tot het model van vorig jaar, vervangt het nieuwe bovendeel een externe neuskap voor een interne neus. Terwijl de voorvoet en de teenkast een comfortabele pasvorm hebben, maakt de verborgen bumper het interieur iets smaller. Bovendien verkleint de extra hiel de ruimte in de teenkast met een oneven millimeter of twee.

De hielgrip is uitstekend dankzij de royale vulling en de interne teller. De veter van de GT heeft ook zes rijen plus een zevende voor de optionele hardlooplus. De reflectiviteit van de achtervoet is verminderd op de GT-2000 8, dus dat is een domper.

Geen enkel kruisje of mouw houdt de tong vast, dus dat leidt tot enige tongbeweging.

Voor- en nadelen

De GT-2000 is de afgelopen jaren redelijk consistent geweest, dus de resultaten zijn voorspelbaar.

De mediale plaatsing van de GT is niet invasief en veroorzaakt ook geen merkbare zachtheidsbias. Een stevige voorvoet zorgt voor stabiliteit tijdens het rijden. De opnieuw ontworpen (en zachtere) hiel maakt landingen comfortabel.

Als je het goed vindt met de stevigheid van de rit, is de GT-2000 8 een capabele performer voor dagelijkse runs. De stevige voorvoet is ook handig voor iets snellere runs wanneer zachtere schoenen dat niet doen. Voor dit jaar heeft Asics de ‘Guidance Line’ onder de voorvoet gewist voor een soepelere ervaring onder de voeten. Het hobbelige gevoel van de GT-2000 7 behoort nu tot het verleden.

Er zijn niet veel gebreken met de 2000, en geen van die zijn dealbreakers.

De scheiding tussen de zachte hiel en de stevige voorvoet ligt voor de hand. Het laden begint van een relatief zachtere achterkant tot een veel steviger front, dus de rit van de GT-2000 8 mist de gebalanceerde gladheid van de 7. De stijfheid van de 100% Flytefoam-tussenzool betekent ook dat er een inloopperiode is.

En voeg natuurlijk ook de milde tongschuif toe aan de lijst met negatieven.

Hoewel het hardloopschoenlandschap – meestal – is geëvolueerd naar een ondersteunend-neutrale vormfactor, bestaan ​​er nog steeds schoenen met een stevigere binnenste wig.

De New Balance 860V10 en de Nike Structure 22 zijn twee populaire modellen met een mediale paal.

De stevig rijdende structuur lijkt uit te komen, dus het is misschien geen slecht idee om in te slaan. Een traditioneel tussenzoolontwerp wordt gecombineerd met een speciaal ontworpen mesh bovenwerk voor een pasvorm op maat en een comfortabele maar ondersteunende rijkwaliteit.

Reebok verkoopt de Grasse 2.0 ST, een stabiele hardloopschoen zonder een ouderwetse mediale post. In plaats daarvan is er een ondersteunende wig die aan weerszijden van de onderhiel vormt. De rest van de tussenzool is Floatride e-TPU voor veel dagelijkse demping.

Andere gevestigde modellen hebben zich afgemeld voor mediale posten. De Brooks Adrenaline GTS 20 is zo’n voorbeeld dat is overgestapt naar de ondersteunend-neutrale kant. Voeg ook de Saucony Guide 13 toe aan die lijst; de tussenzool vervangt de schuimwig door een TPU-stabilisator.

De Mizuno Inspire 16 heeft in het begin nooit een wig gehad, maar hij is stabiel zoals ze komen.

DE ASICS GT-2000 8 vs. KAYANO 26 vs. GT-1000 9

Tot voor kort was er een significant verschil tussen de kwaliteit van de gebruikte materialen op de Kayano en GT.

Niet meer. De GT-2000 8 maakt gebruik van een zacht en eersteklas materiaalpakket dat de kloof tussen de twee verkleint.

Dus moet je $ 40 meer betalen voor de Kayano 26? Het antwoord hangt af van uw behoefte aan een grotere mediale post en een (meer) gewatteerde voorvoet. En natuurlijk een mooier ogend bovendeel.

Anders krijg je van het prijsverschil gewoon een beetje meer van alles. De grotere zichtbare gelkussentjes, de plastic hielkoppeling en een mooie verfbeurt zijn enkele van de extra’s die je krijgt over de 2000.

Zoals hardloopschoenen zijn, zijn beide capabele stabiliteitstrainers. Persoonlijk zien we de GT als de schoen met een grotere veelzijdigheid voor dagelijks gebruik.

Aan de andere kant geeft de goedkopere GT-1000 9 je de afgezwakte ervaring van de GT-2000. Het heeft nog steeds een mediale post en is comfortabel genoeg om een ​​dagelijkse chauffeur te zijn.